Livet hos familjen Arabsson

Raggare.

Kategori: Semester

Kollar man på Wikipedia vad det står om raggare så kan man läsa detta: Raggare, av ragga (i betydelsen "söka sexuell kontakt med någon", ursprungligen åkarslang för att "köra ett lass"), person som tillhör viss motorburen subkultur. Raggare har funnits i Sverige sedan 1950-talet och är vanligast i glesbygd och på mindre orter. Förekomsten minskade under 1980- och 90-talen, men har ökat väsentligt därefter. Raggare brukar ofta delta i bilcruisingar.
 

I min ungdom gillade jag att åka raggarbil och cruisa omkring, har varit på otaliga cruicingar och träffar men inte för bilarnas skull eller raggarnas skull, det var väl mest för att dom jag umgicks med gillade bilar. Själv bryr jag mig inte ett dugg om vad jag åker i bara den går och inte krånglar. På de träffar vi var på så måste jag  säga att raggarna är ett trevligt folkslag, de gillar att öla och skråla men är vänligt sinnade.
 
Och varför pratar jag nu om detta då?
Jo.... i Leksand finns det många raggarbilar, sen skulle jag nog inte vilja påstå att människorna i bilarna är raggare, kanske nån enstaka men inte dom vi såg i alla fall. Det verkade vara nån form av cruising där när vi kom och stråket gick förbi våran camping så att försöka ta sig förbi dessa stora fordon på de minimala vägarna var inte helt lätt så vi fick snällt åka i ledet som bestod av fulla ungdommar som tävlade om vem som visade mest hud, kastade burkar längst och skrek fulaste ordet, inte direkt raggig attityd enligt mig. Sen tutade dom järnet varje gång dom passerade campingen och om vi säger att det var 100 bilar som körde runt några gånger i ca 3 timmar så kan ni gissa själva hur det lät. Men dom verkade ha trevligt i alla fall de små liven, men nog borde dom få gå i en raggarkurs så dom lär sig att bli riktiga raggare tycker jag.

Kommentarer

  • Ann-Christine Flemström säger:

    Jag var oxå "raggarbrud" i unga dar och har många roliga minnen :) Nu är man ju farmor så man får hålla igen lite...fast svårt ibland, när det spritter fortfarande i "kärringas ben" :)

    Ha en bra dag govännen <3

    2012-07-06 | 12:45:18
    Bloggadress: http://granlotjejen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: