Livet hos familjen Arabsson

Jul!

Kategori: Vardagen

Det börjar lacka mot jul, eller advent i alla fall. Jag ÄLSKAR jul, varje år ser jag fram emot en mysig julhandel, städande med julmusik i högtalarna, baka lussebullar och göra pepparkakshus. Jag älskar barnens förväntan och längtan. Jag älskar när vi gemensamt klär granen och pyntar med alla tomtar och tänk bara julaftonsmorgonens mys, med god frukost och sen lite småpyssel under dagen. Den traditionella promenaden till blomsteraffärn och köper de traditionella tulpanerna till mamma, ja jag älskar julen.
 
 
 
Den mysiga julhandeln brukar vara mysig i ca 20 minuter sen är jag totalt hysterisk för jag hittar inte det jag vill ha. Julstädningen hemma brukar sluta med att hela hemmet är upp och ner vänt och jag får hålla på 17 timmar längre än vad jag hade tänkt. Sen när jag väl ha fått upp den jäkla granen, JA vi har konstgjord gran, mest för att slippa barr överallt men kan nån tala om för mig hur en fejkgran kan barra?? så när barnen har krossat sisådär tio kulor var förvisar jag dem till soffan om dom inte redan har lessnat på skiten sen står jag där ensam och sliter tills svetten börjar att rinna.
Tomtarna brukar jag slänga upp i en fikapaus typ, känner att jag är rätt rädd om vissa så jag vill inte se dom lida tomtendöden och ligga på golvet i miljarder små skärvor. Bakningen likaså brukar jag fixa själv däremot pepparkakshuset har jag gett barnen fria tyglar med numera, det är inte lätt men jag försöker inte att lägga mig i och tittar förfärat över axeln och ser allt klet och att det inte alls dekoreras som jag vill.
 
Men nu har vi kommit till dan före dopparedan, allt är klart.... eller inte... jag står antagligen i år igen och slår in alla hundra julklappar och inslagningarna blir fulare och fulare. Sen skriker jag åt höger  och vänster att ingen får stöka till, det är ju för sjutton julafton i morgon och då ska allt vara perfekt.....för vem?? Tomten?? Detta är ju galet!
 
Julaftonsmorgonen är barnen glada för paketen i sina strumpor, vi äter en mysig frukost och sen börjas det, tjatet, "-Mamma, när kommer tomten" "-Mamma, hur mycket är klockan, kommer han snart" Ja det blir många långa timmar innan tomten kommer och varför man ska titta på Kalle Anka varje år och äta samma mat varje år är inget dom förstår. Och maken förstår fortfarande inte varför han måste ha vitskjorta på sig och komma i tid, samma sak varje år, kif kif som man säger på arabiska och ändå längtar jag dit varje år.  Dessutom brukar det vara svinigt kallt på julaftonen så den korta promenaden till blomsteraffären brukar kosta mig en tå eller två och min redan så tunna plånbok sugs därefter innåt för så hutlöst dyra är tulpanerna då, men fortfarande....jag älskar jul och allt stök runtomkring.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: