Livet hos familjen Arabsson

Sjuk VS Sjuk.

Kategori: Vardagen

Här är vi mer sjuk än vanligt, alla är sjuka på ett eller annat sätt typ såhär: Jag började bli hängig i november, storasyster åkte på dunderförkylning före jul, jag igen i mellandagarna då både lilla och storasyster åkte på magsjuka med snabb följd av svärsonen. Jag vart sjuk igen med en form av magsjuka, lillasyster fick halsfluss och maken bihålsinflammation.... fortsättning följer..
 
Så förutom den vanliga sjukan så lider vi ju även av den där "konsiga familjen sjukan". Idag före middagen (hade slitit hela dagen med att få bort julen medans maken och svärsonen roade sig med annat så humöret var redan rubbat) hamnade vi som vanligt i en diskussion som fick oss vuxna att bli tysta under middagen. (arabsuret) Den ende som pratade nonstop, som alltid, var lillebror. När till och med lillasyster säger att "du pratar för mycket", ja då pratas det mycket för hon är duktig hon med.
 
Det ena samtalämnet efter det andra avlöste varandra, de flesta rätt obegripliga, en blandning av lillebrors fantasi och ev drömmar gör att man omöjligt förstår allt. Men han kom in på djur, vilka djur man inte kan äta och jag frågade: "Vilket djur äter vi inte." Lillebror svarar med myndig röst: "Vargar äter vi inte." Sant, men det var ju inte det jag fiskade efter så jag frågade igen. "Igelkott" vart svaret då och alla ögon riktades då mot maken som anser att detta djur är fullt ätbart, en delikatess enligt honom. Lillebrors ögon vart stora som tefat och han stirrade på sin pappa och sa: "Med taggarna.... man kan inte äta taggarna pappa." Maken förklarade att dem tar han ju bort och jag undrade lite stillsamt om vi brukar lägga upp en hel ko på bordet och hugga in, tog inte lamm som exempel eftersom det brukar ligga lamm på vårt bord, dock inte som vi sitter och smaskar på då men styckar i alla fall. Eftersom lillebror fortfarande inte fattade vad vi fiskade efter så frågade vi om vi äter gris. "Ja, man äter grisköttet" sa han då, "jamen äter VI gris?"  "Ja vi äter grisköttet" höll han fast vid och jag frågade om han äter mormors korv. "Nääää" sa han, "varför" frågade jag då, "Det är gris" svarade han, "jamen äter vi då gris?" och då kom "NEJ"  och motfrågan varför vart för krånlig så vi bordlade frågan.
 
Så summan av kardemumman vart att här äter vi inte varg, vissa äter igelkott men ingen äter gris.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: