Livet hos familjen Arabsson

Ett år med familjen Arabsson.

Kategori: Vardagen

Trots att bloggen inte har funnits så länge så har i alla fall familjen Arabsson funnits ett tag, närmare bestämt 10 år. Det kom sig att jag och storasyster var en helt vanlig liten Svensson familj och så anslöt sig araben till oss och vips var vi en mini Arabsson familj. Den tillökades med lillasyster och lillebror och nu sedmera svärsonen. Så när en Svensson familj ansluter sig till araber så blir det ju helt enkelt en familjen Arabsson, hänger ni mer??
 
Så här kommer en liten återblick på familjen Arabssons år 2012.
 
Januari
 
Det nya året firade vi in hemma som vanligt, min kära vän var här och förgyllde våran annars tama kväll, hon är nog min ända vän tror jag, i alla fall den ända som orkar spendera mera än en timme med våran familj.  Maken gjorde creme brulee på ett lite annorlunda vis och lillebror som är livrädd för raketer och håller för öronen medans tårarna rinner, var minst lika rädd för sin pappas sätt att tillaga creme brulee. ;)
Resten av månaden kantades av födelsedagar till höger och vänster och vi är sjuka mest hela tiden. Maken och storasyster åker till Algeriet där den unga ljuva kärleken spirar. (Tur den spirar för någon i familjen.) För första gången får hon uppleva att behöva ta på tjocksockar och tröja där nere, det vill jag också göra, man kan ju klä på sig men inte klä av sig skinnet direkt.
 
 
 
Februari
 
Vi är ännu mera sjuka och så "firar" vi alla hjärtans dag. ♥ Min romantiske make önskade mig Glad Påsk och istället för en gullig lapp så hittade jag denna:  "Jag har tagit ditt visakort." Japp, romanstisk så det smäller om det är han. Tur jag har barnen som bryr sig om deras kära mor. ♥
 
 
 
Mars
 
Jag börjar planera för semestern, har storslagna planer om kuligheter men som alltid brukar våra semestrar mest vara rätt kaotiska. Vi fortsätter att vara sjuka här hemma och makens födelsedag passerade utan större ståhej, fick inte jag nåt så får inte han nåt! Men vi kan se att våren är på ingång.
 
 
 
 
April
 
Maken och storasyster åker till Algeriet IGEN, va faaan.... jag då!!!! Lillasyster fyller år i omgångar och vi firar Påsk. Fördelen med att maken är borta så kan vi fira på ett riktigt traditionellt vis utan att han ska läga sig i. Så äggjakt och hela köret och kalasande i dagarna tre. Tackar återigen min fina vän som står ut med oss och ger mig en hjälpande hand. Tror att hon fixar detta så bra för hon har en egen arab där hemma. ;)
 
 
 
Maj
 
Vi bygger en koja till barnen, makens storslagna verk, karln har storhetsvansinne, vad hände med en liiiten enkel koja? Jag och lillasyster åker på scouthajk och jag svär ve och förbannelse för min dåliga kondition, svettigt att inte hinna med en skock småungar. Storasyster tar på sig studentmössan med resten av stans studenter och jag svettas bara jag tänker på den kommande studenten.
 
 
 
Juni
 
Månaden då allt händer, skolavslutningar, bal, student, semester och första midsommaren på flera år som vi firar alla tillsammans. Jag bokar stuga till en mysig Dalasemester, är för sent ute och får ta det som finns, detta kommer inte sluta bra!
 
 
Juli
 
Semester på riktigt..... fem personer i en stuga på 12 m², regn, regn och åter regn. Lillebror som startar trippen med hög feber och en tråkig camping utan nåt att göra på. Dalarna är inte som jag minns det från min barndom men tomteland var bra, tills vi vart dyngsura av regnet. De resternade veckorna av semestern bjöd i alla fall på lite sol och bad som tur var. Ännu ett år funderar jag på varför jag är ledig tillsammans med barnen i SJU veckor????
 
 
 
 
Augusti
 
Maken och lillasyster åket till Algeriet och firar Eid, och jag är kvar här hemma som vanligt. Lillasyster trivs som fisken i vattnet och tjänar storkovan på att vara den blonda arabiska svenska tjejen. :) Själv är jag på släktträff och fikar gott med resterande av familjen på idylliska Galtström och så shoppar jag, det är jag värd! Om inte annat så passar jag på när maken är borta. ;)
 
 
September
 
I september anländer friggeboden som ska bli kärleksparets nya näste, och svärsonen får beslutet att få komma till oss. ♥  Det är höstigt och vi kalasar och har det allmänt galet som bara vi har.
Maken överaskar med en bild som han skickar till mig på jobbet.
 
 
 
Oktober
Vi väntar och väntar, firar Eid och slaktar lamm, JA vi slaktar HALAL!!
 
 
 
 
November
 
Han kommer!!! ♥  Och vintern kommer, mera och mera och ännu mera. Maken skottar och skottar och bygger och bygger tills han får magkatarr. Sen blir vi varse om att hästar är en frukt som inte finns.
 
 
December
 
Och så kommer då tillslut julmånaden, maken må vara stressig året runt men just i december får han magsår och ser alla pengar rinna genom varje lite springa, januari fortsätter ju med födelsedagar så han ser ingen stopp på rinnandet alls. till slut blir han galen och kräver att ALLA slutar att handla och kunde han skulle han ställa in julen och alla födelsedagar. Men vi får jul, en sån där knasig Arabsson jul som bjuder på allt från traditionellt svenska saker till egna nyinförda traditioner. Men vi får jul och barnen har det bra och det lider ingen nöd på dom att vi inte berättar historier om lilla Jesusbarnet (Som säkert ALLA familjer gör för det är väl därför vi firar jul!) eller inte äter skinka. Vi beter oss nästan som en helt vanlig familj fast ändå inte, vi är liksom lite för mycket arabiga av oss men det är liksom det som är charmen med denna galna familj.
 
 
 
 
Gott Nytt År på er alla Önskar Familjen Arabsson. ♥

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Jättefint :). Du får mig alltid att skratta. Så storasysterns kärlek kom från Algeriet eller?

    Svar: Japp, det stämmer. Hon kärade ner sig i makens bror. :)
    Livet hos familjen Arabsson.

    2013-01-06 | 06:12:39

Kommentera inlägget här: