Livet hos familjen Arabsson

Lillebrors gener.

Kategori: Barnen

Lillebror har en förkärlek till att döda småkryp och då kommer naturligtvis frågan upp.... vartifrån kom det? Han är mycket lik tre personer, den förste är naturligtvis hans far, sådan far sådan son säger man ju. Men sen är han även mycket lik sin ena farbror, från honom har han fått en blick som kan smälta is eller döda en död, inte att leka med. Sen är han även lik min ena kusin, alla hyss och det eviga klättra på väggarna stuket kommer definitivt från honom och även en del från min man. Nu hoppas jag att lillebror fortsätter att vara lik sin farbror och min kusin för bägge har två fina läshuvuden och är mycket begåvade och jag är ledsen att säga det men min man hör inte dit. ;)
 
För någon vecka sen kom lillebror med en såndär liten läragå vagn och visade stolt upp truppen av massmördade myror. "Men varför i allsin dar har du dödat myrorna för" frågade jag. "För dom var i min vagn" svarade lillebror lite förstrött. "Jamen du vet att  man inte ska döda småkryp och andra levande saker" sa både jag och storasyster. "Men dom har ju inget hus" utbrast då lillebror. Vi hade en lång förklaring att det inte var en ursäkt för att döda och hur är det då med alla hemlösa människor då, ska vi döda dom också? Nu tror jag det blev en alldeles för djup diskussion med lillebror för han stod bara och skrapade med foten och tittade på oss som om vi kom från en annan planet och svarade bara: "Men dom har inget hus!" Sen ville han inte prata någe mera och gick sin väg. Ett par dagar efter var han i full färd att döda en fluga i köksfönstret och diskussionen kom upp igen. Men förnöjt visade han upp papperet han använt och såg segrande på den döda flugan.
 
När vi sen kom till tomteland så var det första lillebror såg på marken en massa myror, jippie tänkte jag, nu ska han mörda inför Tomten också. Men så fick vi syn på myrstacken och maken gick dit med lillebror och förklarade att detta var myrornas hus. Lillebror såg både skamsen och samtidigt lite besviken men sa lite tyst: "Men jag visste inte att dom hade ett hus, (kort paus...) men nu vet jag."
Så nu hoppas jag att dödandet har fått ett slut och att det inte är nåt som ligger i hans gener eller nåt, vem vet, maken är ju trots allt en galen algerier och det vet ju alla att dom är terrorister. ;)b

Kommentarer

  • Ann-Christine Flemström säger:

    Inte lätt att veta allt när man är liten, när vi vuxna inte vet vad som rätt & fel många gånger.
    Ge lillebror en kram från mammas fd arbetskram <3

    Svar: Det ska jag göra Anci. ♥
    Livet hos familjen Arabsson.

    2012-07-08 | 08:04:10
    Bloggadress: http://granlotjejen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: